• Find Danske Bank afdeling eller hæveautomat
    Find
  • Hovednummer

    +45 3333 7171

    • Kontakt os hele døgnet

    Investering Direkte

    +45 5585 0435

    Man-fre: 09.00 - 18.00

    Telefonsamtaler kan blive optaget og gemt til brug for dokumentation og sikkerhed.

    Support til Netbank
    70 105 501
    Man-tors: 08.00 - 23.00
    Fredag:     08.00 - 20.00
    Lørdag:     09.00 - 19.00
    Søndag:    09.00 - 23.00

    Spær dit kort
    70 20 70 20

    Bliv kunde

    70 10 17 08

Del

Mercedes trykker på speederen i Kina

Daimler-koncernen, der producerer Mercedes Benz-bilerne, har som ambition igen at blive verdens nr. 1 inden for luksus-segmentet. Kina er udset til at blive det helt store vækstmarked.

I sidste måned meddelte Mercedes Benz, at bilproducenten har retning mod sit bedste kvartal nogensinde målt på antallet af solgte biler. Og Daimler, der ejer Mercedes Benz, gør i forbindelse med regnskabstallene opmærksom på, at bilproducenten er godt på vej mod målet om at blive nummer ét i luksusbil-segmentet i 2020. Hos Danske Capital har senior porteføljemanager Asger Lund Nielsen fulgt Daimler i flere år og ser fine vækstrater hos bilproducenten – især i Kina.

”Mercedes Benz har i 2010 og 2011 solgt langt flere biler i Kina end forventet. Det er især de nyrige kinesere, der køber de vestlige mærkevarer for at vise status og position. Samtidig vælger kineserne at købe biler med meget ekstraudstyr og med de store motorer. Det gør salget i Kina mere profitabelt end andre steder,” fortæller Asger Lund Nielsen, som er en del af det team, der rådgiver Danske Invest om investeringer i bl.a. Tyskland. Daimler ligger i flere Danske Invest-afdelinger, blandt andet afdeling Tyskland, hvor den har en andel på 4,77 pct.

Lokal produktion i Kina
Hidtil har Daimler haft en beskeden produktion i Kina, der kun har dækket en lille del af efterspørgslen. Det er nu besluttet at øge den kinesiske produktion betragteligt med en lokal joint-venture partner, så flere biler produceres lokalt og ikke skal importeres fra enten USA eller Europa til Kina. Den nye aftale betyder, at Daimler kan følge med den forventede stigning i efterspørgslen, der også vil blive drevet af en udvidelse af forhandlernetværket. På den anden side kommer det også til at betyde, at gevinsten ved salget i større grad skal deles med partneren.

En anden interessant udvikling i Kina er muligheden for at få del i et nyt brugtbilmarked. Det er endnu uklart, hvor længe kineserne vil køre i deres fabriksnye Mercedes, inden de sælger den igen, og dermed åbner for brugtbilsalg, men Daimler har mulighed for at blive aktør på brugtbilsmarkedet, forklarer Asger Lund Nielsen. Han peger også på, at kineserne i dag stort set alle sammen betaler deres nye Mercedes kontant, men fremover håber Daimler ligeledes at kunne opbygge en finansieringsforretning i Kina.

110 mio. biler i 2020
Det samlede bilmarked på verdensplan ventes at vokse fra 70 mio. styk i 2011 til 100 millioner i 2020. Kina er allerede verdens største marked baseret på antal enheder og vil stadig være det i 2020. Daimler vurderer, at det kinesiske bilmarked inden for luksus-segmentet vil vokse med 14 pct. årligt frem mod 2020. Det samlede bilmarked i Kina var i 2010 på knap 12 mio. biler. I 2020 forventes markedet at runde 30 mio. solgte biler.

Når Daimler forventer at kunne genvinde sin nummer 1 position skyldes det ifølge Asger Lund Nielsen, at Daimler har taget hånd om de udfordringer, de har haft de seneste år, hvor konkurrenter som BMW og Audi har overhalet Daimler inden for produktudvikling og salgsvækst. Blandt andet de såkaldte SUV-biler (biler, der kombinerer trækkraften fra en pickup med passagerkapaciteten fra en MPV) har konkurrenterne haft succes med, mens Mercedes være mere tilbageholdende.

10 nye modeller
”Daimler har mulighed for at overraske positivt. De har meldt ud, at de vil lancere 10 nye modeller inden 2015, og blandt andet inden for SUV-segmentet skal de fylde huller ud. Samtidig deler de deres produktion op på to platforme, en for forhjulstrukne biler og n for baghjulstrukne biler. Det åbner mulighed for, at de bruge de samme bildele på flere typer biler, så man dermed sparer penge til udvikling og effektiviserer produktionen,” forklarer Asger Lund Nielsen.

 

Abonnér på nyheder

Danske Invests nyhedsabonnement er en gratis e-mailservice, hvor du løbende modtager information og nyhedsopdateringer om vores produkter.

Du til- og afmelder dig ved at indtaste din e-mail adresse og herefter vælge, hvilke oplysninger du ønsker at modtage.

Info

Noget gik galt.

Warning

Noget gik galt.

Error

Noget gik galt.