• Find Danske Bank afdeling eller hæveautomat
    Find
  • Hovednummer

    +45 3333 7171

    • Kontakt os hele døgnet


    Investering Direkte

    +45 5585 0435

    Man-fre: 09.00 - 18.00
    Support til Netbank
    70 105 501
    Man-tors: 08.00 - 23.00
    Fredag:     08.00 - 20.00
    Lørdag:     09.00 - 19.00
    Søndag:    09.00 - 23.00

    Spær dit kort
    70 20 70 20

    Bliv kunde

    70 10 17 08
Del

Luksuskaffe i sommervarmen

Et gammelt ordsprog siger, at varme drikke kan være forfriskende i varmt vejr. I den lunefulde danske sommer er en god kop kaffe dog altid på sin plads – og flere og flere har fået smag for Nestlés nye luksus-udgave: Nespresso.

Én  enkelt kapsel, et tryk og kort efter har du en luksusudgave af den hjemmebryggede kaffe. Nestlé har med stor succes lanceret sin Nespresso-maskine med tilhørende kaffekapsel, og at dømme efter væksten i salget er en kop Nespresso populær året rundt.

Nestlé er verdens største fødevareselskab, og kaffe er kun ét af deres forretningsområder. De producerer også andre varer, der kan afkøle i sommervarmen - eksempelvis is og læskedrikke -  men også fødevarer som babymad, morgenmadsprodukter og kildevand som Vittel.

Kaffe er dog så afgjort Nestlés største enkeltsegment, og foruden Nespresso er blandt andet Nescafé og traditionelt ristet kaffe i produktsortimentet. Nestlé kan dog andet end at producere kaffe. De kan også drive en forretning, fortæller senior porteføljerådgiver Asger Lund Nielsen hos Danske Capital, der rådgiver Danske Invest om investering i europæiske aktier – herunder Nestlé, der blandt andet findes i afdelingerne Global StockPicking.

Fokus på forretningen
Nestlé har en ambition om at være nummer et eller to på markedet for de enkelte fødevare-segmenter, de opererer inden for, fortæller Asger Lund Nielsen og uddyber:

”Nestlé har meget konsekvent strømlinet sin forretningsmodel og frasolgt de områder, hvor de ikke lå i top, og områder, hvor der ikke var et vækstpotentiale. Samtidig har de valgt udelukkende at satse på kerneområdet fødevare, og i forlængelse heraf frasolgte de for nyligt pharma-selskabet Alcon. Et salg, der også gav godt på bundlinjen”.

Nestlé har ligeledes etableret ét samlet informationssystem, hvor alle markeds- og produktionsdata er samlet. Det har effektiviseret og centreret koncernens indkøb og har dermed givet en række stordriftsfordele. Det samme er tilfældet med produktionen, der er blevet samlet på færre, store enheder, og Nestlé arbejder i det hele taget løbende med at effektivisere sin forretningsmodel.

Potentiale på de nye markeder
Omkring 40 pct. af Nestlés omsætning foregår på de såkaldte nye markeder, og det er også her, at væksten i salget går hurtigst.

”I takt med at forbrugerne på de nye markeder får flere penge mellem hænderne, får de i højere grad et forbrugsmønster, der minder om det, vi kender fra den vestlige verden. Det betyder blandt andet, at de køber flere forarbejdede fødevarer og viser større interesse for kendte, vestlige brands. Derfor er Nestlé godt positioneret til at tage sin del af væksten på de nye markeder”, siger Asger Lund Nielsen.

I sin egenskab af verdens førende fødevareselskab har Nestlé den tyngde og den styrke, at virksomheden kan lægge en strategi og følge den uden at blive alvorligt rystet af de forhindringer, der må komme undervejs. Ifølge Asger Lund Nielsen er det en af årsagerne til, at Nestlé er en god, langsigtet investering.
 

Abonnér på nyheder

Danske Invests nyhedsabonnement er en gratis e-mailservice, hvor du løbende modtager information og nyhedsopdateringer om vores produkter.

Du til- og afmelder dig ved at indtaste din e-mail adresse og herefter vælge, hvilke oplysninger du ønsker at modtage.

Info

Noget gik galt.

Warning

Noget gik galt.

Error

Noget gik galt.