• Find Danske Bank afdeling eller hæveautomat
    Find
  • Hovednummer

    +45 3333 7171

    • Kontakt os hele døgnet


    Investering Direkte

    +45 5585 0435

    Man-fre: 09.00 - 18.00
    Support til Netbank
    70 105 501
    Man-tors: 08.00 - 23.00
    Fredag:     08.00 - 20.00
    Lørdag:     09.00 - 19.00
    Søndag:    09.00 - 23.00

    Spær dit kort
    70 20 70 20

    Bliv kunde

    70 10 17 08
Del

Guldrandet investering i Brasiliens middelklasse

Stormagasinet Lojas Renner nyder godt af Brasiliens voksende middelklasse, ligesom selskabet har stor succes med sit eget kreditkort til kunderne.

En kursstigning på 728 pct. siden børsintroduktionen i 2005. Til sammenligning er det brasilianske indeks steget med 95 pct. i samme periode. Med de tal på bordet forklarer porteføljerådgiver Nick Robinson fra Aberdeen Asset Managements kontor i Sao Paulo om investeringen i den brasilianske stormagasinkæde Lojas Renner. Aberdeen forvalter investeringerne i Danske Invest Latinamerika. Lojas Renner fylder godt 4 pct. af afdelingen Danske Invest Latinamerika og godt 1,3 pct. af Danske Invest Nye Markeder.

Virksomheden blev stiftet i 1912 af familien Renner, og Aberdeen opkøbte aktier i virksomheden, da den blev børsnoteret i 2005. Siden er der blevet købt mere op i selskabet, efterhånden som Lojas Renner er vokset og har bevist sit værd. Aberdeens fokusområde er netop de langvarige forbrugsgoder, når det handler om investeringer i Latinamerika og andre nye markeder.  Stigende middelklasser og udsigterne til positiv vækst fremover gør investerNick Robinsoninger i selskaber med de varige forbrugsgoder med fokus på hjemmemarkedet interessante.

35 mio. flere brasilianere i middelklassen
”Der er blevet 35 mio. flere i middelklassen i Brasilien de seneste år, og det skaber større købekraft . Her står Lojas Renner i en ganske optimal position med sine 11 forskellige brands målrettet begge køn i forskellige aldersgrupper. Samtidig har de en rigtig god ledelse – efter vores overbevisning en af de bedste i Brasilien, og de makroøkonomiske udsigter er stabile, fortæller Nic­k Robinson.

En af årsagerne til stormagasinet Lojas Renners store succes er blandt andet deres Renner-kort, fortæller Nick Robinson. Kortet er et betalingskort, som kunderne kan bruge til at handle i stormagasinet. Det er en slags kreditkort, men er nemmere at få end et almindeligt kreditkort udstedt af banken. Det betyder, at flere brasilianere kan få fingrene i kortet, der fungerer sådan, at kreditten på kortet bliver større, jo mere du handler i butikken, og jo bedre du er til at betale dine regninger.

Stor succes med kort
”Renner-kortet har været en stor succes og er et af de områder, hvor Renner har mulighed for at vokse i fremtiden,” forklarer Nick Robinson. Med kortet har Renner bevæget sig ind på et nyt marked, nemlig det for finansielle ydelser, og stormagasinet arbejder på at udbrede kortet, så man også kan bruge det til betaling i andre butikker end Renners egne.

Aberdeens store tiltro til vækstmulighederne i Lojas Renner har gjort Aberdeen til den største investor i virksomheden, og Aberdeen sidder i dag på ca. 17 pct. af aktierne i selskabet.

Mødes jævnligt med ledelsen
”Vi mødes jævnligt med ledelsen og får informationer omkring driften og væksten. Det betyder meget for os, at vi kender ledelsen og ved, hvad den står for, og hvor den vil hen, fortæller Nick Robinson.

Sektorerne Langvarige forbrugsgoder som Lojas Renner samt dagligvarer nyder især godt af stigende indenlandsk forbrug. De to sektorer fylder hhv. 9,5 pct. og knap 17 pct. i porteføljen i Danske Invest Latinamerika.

Abonnér på nyheder

Danske Invests nyhedsabonnement er en gratis e-mailservice, hvor du løbende modtager information og nyhedsopdateringer om vores produkter.

Du til- og afmelder dig ved at indtaste din e-mail adresse og herefter vælge, hvilke oplysninger du ønsker at modtage.

Info

Noget gik galt.

Warning

Noget gik galt.

Error

Noget gik galt.