• Find Danske Bank afdeling eller hæveautomat
    Find
  • Hovednummer

    +45 3333 7171

    • Kontakt os hele døgnet


    Investering Direkte

    +45 5585 0435

    Man-fre: 09.00 - 18.00
    Support til Netbank
    70 105 501
    Man-tors: 08.00 - 23.00
    Fredag:     08.00 - 20.00
    Lørdag:     09.00 - 19.00
    Søndag:    09.00 - 23.00

    Spær dit kort
    70 20 70 20

    Bliv kunde

    70 10 17 08
Del

EM: En halv liter Carlsberg på under tre sekunder

Et turbotappeanlæg skal sikre, at Carlsberg som sponsor kan lange op mod 1 mio. fadøl over disken på et kvarter i halvlegene under EM. Danske Invest har også taget en stor slurk af Carlsberg-aktien.

Fest, fodbold og fadøl. Det danske bryggeri Carlsberg er med som en helt central spiller i europamesterskabet i fodbold i Polen og Ukraine. Som storsponsor af fodboldbegivenheden regner Carlsberg ikke blot med at sælge millioner af liter Carlsberg-øl, men også cementere sit brand som et førende ølbryggeri på især de østeuropæiske markeder, hvor mesterskaberne bliver holdt.

For at få det optimale ud af sponsoratet har bryggeriet arbejdet i årevis på at gøre alt klar til første dommerfløjt. Det har blandt andet inkluderet et nyt turbotappeanlæg, så tilskuerne til kampene ikke risikerer at misse vigtige fodboldminutter på at stå i kø ved ølboderne. På den måde kan anlægget skyde en halv liter Carlsberg ud på under tre sekunder. Dertil kommer fanparker omkring de forskellige stadion, hvoraf det største skal kunne rumme 100.000 fans.

Pris: en halv milliard kr.
Det er dog ikke kun et anseelig ølsalg, Carlsberg får ud af storsponsoratet, der samlet set er vurderet til at koste bryggeriet op mod en halv milliard kr. Den øgede brandværdi er guld værd for Carlsberg, især i Østeuropa og Rusland, der i en årrække har været et stort vækstmarked for Carlsberg. Og det er da også på grund af Carlsbergs succesfulde entre på netop disse markeder, at Danske Invest har taget ølaktien til sig og lagt et par kasser i en række af vores afdelinger.

”Carlsberg er med succes gået ind på en række vækstmarkeder, herunder Østeuropa inklusive Rusland og Asien. Især Østeuropa og Rusland tegner sig i dag for omkring 40 pct. af Carlsbergs samlede salg, mens Asien er kommet op på 20 pct. På den måde har Carlsberg haft held med at udvide forretningen i en tid, hvor det etablerede europæiske marked alt andet lige har begrænsede vækstmuligheder,” fortæller Jesper Poll, chefporteføljemanager i Danske Capital med ansvar for investeringerne i blandt andet afdeling Danmark.

Carlsberg i førerposition
Ifølge Jesper Poll betyder det også meget, at Carlsberg har opnået en førerposition på en række af de markeder, bryggeriet med succes har trådt ind på de seneste år. Det drejer sig om blandt andet Rusland samt Ukraine, som er medvært ved europamesterskabet.

”Det betyder også en del, at Carlsberg er i en førerposition allerede. På det russiske og ukrainske ølmarked er Carlsberg nummer ét og har også bedre indtjeningsmargins end konkurrenterne. Så de har et rigtig godt udgangspunkt for yderligere vækst,” fortæller Jesper Poll.

En investering i Carlsberg er dog ikke kun lutter ølskum og slagsange på tribunerne. Ifølge Jesper Poll har Carlsberg især i Rusland oplevet at blive presset på væksten og faktisk oplevet fald i salget. Den russiske regering er bekymret over befolkningens alkoholforbrug, og det har betydet en række øgede afgifter og ændrede reklameregler for alkoholprodukter. Alt sammen for at få russerne til at skrue ned for alkoholforbruget.

Tror salget igen vil stige
”Udfordringen for Carlsberg i Rusland er, at regeringen har sat massivt ind for at bremse russernes alkoholforbrug. Den store synder er imidlertid vodka og ikke øl, og kan man få russerne til at drikke øl i stedet for vodka er det jo også med til at bremse alkoholforbruget til gavn for Carlsberg. Men regeringen kan nok godt finde på at bruge andre værktøjer til også at bremse ølforbruget, hvis det begynder at stige. Men mange analytikere vurderer dog, at ølsalget igen vil stige i Rusland, når regeringens nye regler og afgifter er implementeret,” siger Jesper Poll.

Ifølge Carlsberg har bryggeriet brugt 4 år på at forberede europamesterskaberne i fodbold i Polen og Ukraine. Hvor meget øl Carlsberg regner med at komme til at sælge under europamesterskaberne, vil bryggeriet dog ikke give et bud på. Det afhænger af både vejret og hvilke hold, der når helt til finalen, forklarer bryggeriet.

Carlsberg ligger i Danske Invests afdeling Danmark, Danmark Fokus samt Norden. Carlsberg-aktien er steget godt 7 pct. siden nytår.

Abonnér på nyheder

Danske Invests nyhedsabonnement er en gratis e-mailservice, hvor du løbende modtager information og nyhedsopdateringer om vores produkter.

Du til- og afmelder dig ved at indtaste din e-mail adresse og herefter vælge, hvilke oplysninger du ønsker at modtage.

Info

Noget gik galt.

Warning

Noget gik galt.

Error

Noget gik galt.