Kinesere er vilde med tyske luksusbiler
Rige kinesere køber biler kontant og vil have al den luksus, de kan få. Derfor er Kina nu det tredjestørste marked for bl.a. Daimler, der er en del af flere europæiske porteføljer i Danske Invest.
Når de kinesere, der har råd til dyre biler, køber en ny Mercedes, får den ikke for lidt. Så vil de have luksusversionen med den største motor, og al det ekstraudstyr den kan trække – og her adskiller de sig fra de mere ”beskedne” bilkøbere i Europa og USA.
Kina er på kort tid blevet det tredjestørste marked for tyske bilproducenter. Og det mest profitable. Netop fordi bilerne sælges i de dyreste udgaver.
”Både Mercedes og BMW oplever stigende salg i Kina. I første halvår af 2011 har kineserne købt godt 50 pct. flere Mercedes’er end i første halvår af 2010,” fortæller Asger Lund Nielsen fra Danske Capital. Han rådgiver Danske Invest om europæiske bilaktier og mener, at Kina bliver et endnu større marked for bl.a. Daimler, der står bag Mercedes-mærket, i takt med at antallet af velhavende kinesere vokser.
En anden positiv effekt ved det stigende salg af luksusbiler i Kina er, at de tyske bilproducenter ikke behøver sælge helt så meget som tidligere i Vesten og derfor ikke tvinges til at give rabat på deres biler i Europa og USA.
Abonnér på nyheder
Danske Invests nyhedsabonnement er en gratis e-mailservice, hvor du løbende modtager information og nyhedsopdateringer om vores produkter.
Du tilmelder dig ved at indtaste din e-mail adresse og herefter vælge, hvilke oplysninger du ønsker at modtage.
Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke til at modtage nyhedsbrevet ved at kontakte os på 3333 7171 eller skrive til danskeinvest@danskeinvest.com. Du kan også altid afmelde nyhedsbrevet ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevet.