• Find Danske Bank afdeling eller hæveautomat
    Find
  • Hovednummer

    +45 3333 7171

    • Kontakt os hele døgnet


    Investering Direkte

    +45 5585 0435

    Man-fre: 09.00 - 18.00
    Support til Netbank
    70 105 501
    Man-tors: 08.00 - 23.00
    Fredag:     08.00 - 20.00
    Lørdag:     09.00 - 19.00
    Søndag:    09.00 - 23.00

    Spær dit kort
    70 20 70 20

    Bliv kunde

    70 10 17 08
Del

Fokus på eksport-selskaber i Europa

Trods finanskrisen i Sydeuropa er der stadig muligheder i europæiske aktier. Nordeuropæiske selskaber med eksport til eksempelvis nye markeder og USA står stærkt. Adidas er ét af dem.

Finanskrisen har sendt mange af de europæiske aktiekurser i dørken og fået mange investorer til at tvivle på de europæiske aktiemarkeder. Men der er fortsat muligheder for at lave gode investeringer i Europa, vurderer Hans-Henrik Garder, senior porteføljerådgiver for Danske Invests afdeling Europa.
 
”Det er klart, at gældskrisen i Sydeuropa betyder meget og aktiekursernes udvikling er i højere grad end tidligere afhængig af politikernes beslutninger. Men der er stadig gode investeringsmuligheder, hvis man især kigger på de nordeuropæiske selskaber, der har eksport ud af Europa. Og i det univers er der mange selskaber i Europa, fortæller Hans-Henrik Garder.
 
Adidas står stærkt
Sportsudstyrs-virksomheden Adidas et godt eksempel. Senior porteføljemanager Allan Nielsen følger Adidas tæt, og han fortæller, at Adidas har været en rigtig god investering , selv om selskabet først kom på beholdningslisten i november 2008, lige hvor finanskrisen for alvor brød ud. Adidas ligger i dag i både afdelingen Europa, Europa Fokus og Tyskland.
 
”Adidas er interessant på grund af dels deres globale eksponering, dels deres forretningsmodel. Selskabet har en solid geografisk eksponering, hvor 30-40 pct. af selskabets omsætning er rettet mod vækstområderne. Det betyder, at Adidas er en europæisk virksomhed rettet mod vækstmarkeder over hele verden, forklarer Allan Nielsen.
 
Han forklarer, at Adidas forventer tocifrede vækstrater i både Østeuropa, herunder særligt Rusland, samt hele det kinesiske marked og Latinamerika.
 
Flere grunde til Adidas’ potentiale
Derudover er Adidas interessant på grund af de store muligheder for vækst, der ligger i en krisetid. Allan Nielsen forklarer, at folk under krisen især vil søge mod stærke brands, og at Adidas her står stærkt. Samtidig giver Adidas’ opkøb af Reebok i 2004/2005 gode muligheder for at tjene endnu flere penge. Hidtil har tøjproducenten haft svært ved at få integreret Reebok i forretningen, men en ny strategi har de seneste år givet pote, og det giver et stort potentiale for yderligere vækst, vurderer Allan Nielsen.
 
Endelig er der også et øget fokus på Adidas’ drift af egne forretninger, der står for en fjerdedel af selskabets omsætning. Det drejer sig om både de såkaldte Flagship stores, almindelige butikker samt outlets. Især i Rusland er Adidas stærkt repræsenteret ved egne butikker. Her øver Adidas sig meget på at skabe endnu bedre forretninger, og vil det lykkedes, står selskabet over for store gevinster, fortæller Allan Nielsen.

111 pct. stigning
Investeringen i Adidas har siden opkøbet i 2008 givet et afkast på 111 pct. Til sammenligning er det Europæiske benchmark, Msci Europe, steget med 34 pct. i samme periode. Alene sidste år steg aktien 4 pct., sammenlignet med et benchmark, der faldt 8 pct.

Udover Adidas kan også nævnes selskaber som Nestle samt medicinalvirksomheden GlaxoSmithKline, Sanofi og spanske Inditex som eksempler på virksomheder med global eksport. Et andet selskab er Telenor, der har store datterselskaber i Malaysia, Thailand samt Indien og Rusland.
 

Abonnér på nyheder

Danske Invests nyhedsabonnement er en gratis e-mailservice, hvor du løbende modtager information og nyhedsopdateringer om vores produkter.

Du til- og afmelder dig ved at indtaste din e-mail adresse og herefter vælge, hvilke oplysninger du ønsker at modtage.

Info

Noget gik galt.

Warning

Noget gik galt.

Error

Noget gik galt.