• Find Danske Bank afdeling eller hæveautomat
    Find
  • Hovednummer

    +45 3333 7171

    • Kontakt os hele døgnet


    Investering Direkte

    +45 5585 0435

    Man-fre: 09.00 - 18.00
    Support til Netbank
    70 105 501
    Man-tors: 08.00 - 23.00
    Fredag:     08.00 - 20.00
    Lørdag:     09.00 - 19.00
    Søndag:    09.00 - 23.00

    Spær dit kort
    70 20 70 20

    Bliv kunde

    70 10 17 08
Del

Discountkæder hitter i krisetid

Danske Invest Europa Fokus har i flere år fokuseret på discountkæder, der kan levere værdi til kunderne. Ikke mindst i krisetid klarer kæderne sig godt.

Danske Invest Europa Fokus investerer pt. i fire discountkæder, Fielmann, Inditex, DIA og Jeronimo Martins, der alle formår at levere gode produkter til fornuftige priser til deres kunder.

”Fælles for kæderne er, at de alle følger en strategi baseret på et stærkt og velkendt koncept. Deres forretningsmodeller er solide og i takt med, at den økonomiske krise i Europa får kunderne til at fokusere endnu mere på priser, vil de vokse sig endnu stærkere,” mener Henrik Husted Knudsen fra Danske Capital og porteføljerådgiver for Danske Invest Europa Fokus. 

Discountbriller populære hos tyskerne
Fielmann er den største optikerkæde i de tysktalende lande, hvor de har 655 forretninger og sidder på halvdelen af brillesalget i Tyskland. Tyskerne betaler i gennemsnit 1.300 kr. for et par briller hos Fielmann, mens deres konkurrenter tager næsten tre gange så meget.

”Fielmanns konkurrenter består generelt af små kæder eller privatejede butikker, der i gennemsnit sælger 2 briller om dagen. Til sammenligning sælger Fielmann 35 briller om dagen i hver af deres butikker, og det er selvfølgelig en rigtig god forretning,” understreger Henrik Husted Knudsen.

Discountkæder ekspanderer til Brasilien og Tyrkiet
Den portugisiske supermarkedskæde Jeronimo Martins vigtigste discountkæde er polske Polisk Biendronka. Både Polisk Biendronka og den spanske discountkæde DIA, hvis danske pendant ville være Netto, fokuserer på nærhed til kunden og et strømlinet logistisk set-up. Det gør det muligt for dem at sælge deres varer 5-8 pct. billigere end andre supermarkeder.

”DIA har en stærk markedsposition i Spanien, og givet den nuværende krise her, mener vi, at DIA indtager den helt rigtige position i markedet,” siger Henrik Husted Knudsen.

De penge, DIA tjener i Spanien, investerer de i Brasilien og Tyrkiet, hvor de åbner nye forretninger. I dag bidrager de to lande kun lidt til den samlede indtjening, idet åbningen af nye butikker og etableringen af det logistiske set-up koster mange penge. Når DIA har vokset sig større i Brasilien og Tyrkiet, mener Henrik Husted Knudsen, at indtjeningen vil være betydelig.

Så meget fylder discountkæderne i Danske Invest Europa Fokus:
Inditex: 4,46 pct.
DIA (Distribuidora Internacional De Alimentacion SA): 3,38 pct.
Jeronimo Martins: 2,15 pct.
Fielmann: 1,87 pct.

Abonnér på nyheder

Danske Invests nyhedsabonnement er en gratis e-mailservice, hvor du løbende modtager information og nyhedsopdateringer om vores produkter.

Du til- og afmelder dig ved at indtaste din e-mail adresse og herefter vælge, hvilke oplysninger du ønsker at modtage.

Info

Noget gik galt.

Warning

Noget gik galt.

Error

Noget gik galt.